Rejsen til Sydkorea

Dag 0 (공)

Den 22. Juni 2017 om aftnen, tog jeg afsked med mine forældre og min søster i Københavns lufthavn. Destinationen var Seoul og rejsetiden ca. 14 ½ time, med kun en enkelt mellemlanding i Zurich.

20170622_201413

For mig er det første gang jeg rejser rigtigt alene, så at skulle om på den anden side af jorden, med kun en kuffert og en rygsæk, var en lidt vil tanke. Turen derned bød på 2 dejlige koreanske retter, og til min overraskelse, med mine 192cm, masser af benplads omend nakkestøtten var lidt lav.

Ankomst til korea

Dag 1 (하나)

Da jeg ankom i Incheon Internation Airport, lige uden for Seoul, var der to ting der slog mig; den varme fugtige luft og at alt pludseligt stod på et sprog med helt andre skrift tegn. Jeg havde lejet et værelse for en måned igennem Airbnb og havde fra udlejer fået instruktioner om at tage en bestemt bus fra lufthavnen og stå af ved en caffe og så tagen en taxa til en adresse som jeg ikke kunne andet end vise til taxa chaufføren, da den var på koreansk og han desuden ikke forstod et ord engelsk. Men jeg kom frem og til rette adresse og blev indkvarteret i min lille lejlighed, på en meget stejl bakke.

Hvor jeg bor

Efter de mest nødvendige indkøb og udpakning kunne jeg konstatere at jeg havde glemt opladeren til min bærbar i Danmark på trods af jeg ellers havde gennemgået min checkliste…. Nå men så var agendaen jo sat for dag 2 i Korea; skaf en Ladder.

Dag 2 (둘)

Efter at have tage metroen ind til hvad jeg mente måtte være centrum af Seoul, og have støt på en hjælpsom mand der kunne fortælle mig hvor jeg skulle hen gik turen mod Guru Digital Complex. Guru Digital Complex er enormt, et rent slaraffenland for en teknologi nørd som mig. over 3000 elektronik butikker samlet på et område der er ca. dobbelt som stort som Rosensgårdcenteret. Et sted med alt hvad man kunne drømme om af elektronik og hvor jeg fik gjort en god handel på et større hukommelseskort til min telefon samt en original lader til min bærbar.

Guru Digital Complex
Efter en gang shopping var der blevet opbygget en god appetit. Jeg besluttede at hoppe hovedkuls ind i koreansk mad og valgte den første restaurant med billeder af maden. Jeg fik ved hjælp af mine bedste pege evner bestilt hvad jeg senere har lært hedder 냉면 (Naengmyeon). Resten består af Glasnudler i en kold suppe med isterninger.

• Som tilbehør serveres Kimchi (skålen til højre) som er fermentere kål med chili.
  • Sojabønnespirer der er krydret med chili
  • Agurk krydret stærkt og med lidt løg
  • Små stykker svinekød stegt i Koreas specielle chilli peber pate med kål og løg

20170624_130359

War Memorial Korea

Jeg sluttede dagen af med besøg af den udendørs del af War Memorial Korea. Stedet har en stor udstilling af tidlige brugte fly, kampvogne og artilleri, brugt i eller efter Korea krigen. Der er en mindes plads til ære for ofrene af krigen. Når man kigger på de imponerende maskiner kan man ikke undgå at beundre de tekniske løsninger der ligger bag.

War Memorial of Korea

På pladsen befinder sig også et mindre krigskib gennemhullet som minder en om at, ikke alle kom hjem og at, det faktum at man kom hjem jo ikke var ensbetydende med at man var uskadt. Et minde om at i krig vinder man ikke, man taber mindst.

20170624_144415

Jeg sluttede dagen af med at besøge Seoul National University sprogcenter hvor jeg i 5 uger skal lærer koreansk. Stedet er enormt, med en størrelse på over 3 kvadrat km, over 50.000 studerende og over 10km veje på campus. Universitet ligger pænt for sig selv inde i en lille dal omgivet af flot natur. Bjergene der kan ses i bagrunden starter hvor campus slutter og det er planen at de skal bestiges.

20170624_173323

I næste Post kan i læse om min første bjergvandring, det koreanske vejr og kæmpe frugt og grøntsager og det pulserende liv Myeong-dong (명동).

facebook-profile-picture

Mit navn er Michael Jeg er 23 år gammel, jeg kommer fra Odense og læser til Diplomingeniør i maskinteknik. Jeg er på udveksling i Seoul, Sydkorea