Pulau Tioman og ankomst på Campus

Så kunne der endelig blive tid til et indlæg igen! Det har taget sin tid, men det har været en hektisk tid med mange indtryk og oplevelser, så der skulle være tid til det hele. Udover dette var en af de større udfordringer manglen på internet på Pulau Tioman, små 3 timer i færge ud fra kysten af Mersing i Malaysia. Men efter indkvartering på campus ved Binjai Hall for Kenneths vedkommende og Hall 10 for Mikkels vedkommende er det endelig lykkes at få hæderligt internet – på trods af en meget dyr router for 6 måneder 😀

Ankomst til Singapore

Efter en lang rejsetid på 18 timer sammenlagt og 1 døgn på klokken lykkedes det os at nå Changi lufthavn i Singapore. På flyet skal man selvfølgelig have den obligatoriske Bloody Mary og gerne flere. Det blev til 2 i denne omgang – og det var næsten for lidt 😀

Bloody Mary

Da vi endelig kom ud af flyet ramte muren os.. 30 grader og over 90% luftfugtighed er ikke som vi er vant til i kolde Danmark, så det var en del sveddråber på panden inden vi fik fat i en taxi. Vi havde booket et værelse på AirBnB i området Geylang. Da vi havde fået smidt tingene og fået tjekket det meste af Facebook og andet godt tog vi ud for at se lidt af Singapore. Vi var i forskellige Malls og fik ligeledes set Raffles Hotel – wow det er flot. Raffles Hotel blev færdigbygget i 1899 og er opkaldt efter Singapores grundlægger Sir Stamford Raffles. Igennem anden verdenskrig siges det blandt andet, at inden Japans invasion, kom soldaterne til hotellet for at møde gæsterne til en sidste vals. Efter krigen blev hotellet brugt som et asylcenter for krigsfanger. Sikke en historie, som vi helt sikkert skal ned og opleve mere af.

Raffles Hotel

Vi fik bagefter den glimrende idé (Læs: NOT!) at vi da skulle gå hele vejen til Geylang i 30 grader – hvad der svarer til 40 grader når luftfugtigheden medregnes. Det tog 1,5 time og så kommer der et lille tip med på vejen; lad være med at tage grå trøje på hvis du skal gå så langt i sådan en varme – det ser ikke godt ud 😀
Efter det var vi godt trætte efter en lang rejse og en aktiv dag i Singapore, så vi ramte sengene tidligt.

Rejsen til Pulau Tioman

Bussen til Mersing i Malaysia havde afgang fra Singapore Flyer 6:30, så vi skulle tidligt op. Da vi nåede grænsen til Malaysia fandt vi ud af at det er en smule mere besværligt end at krydse grænsen til Tyskland for billige dåseøl 😀 Man skal først ud af Singapore som en grænsekontrol for sig selv, hvorefter man kører 5 minutter for at komme til grænsekontrollen for at komme ind i Malaysia. Begge grænsekontroller var kæmpe bygninger, som havde samme niveau af sikkerhed som vi kender det fra lufthavne. Vi kom heldigvis tidligt, så der var ingen kø, men det var en anden sag da vi skulle den modsatte vej – mere om det senere.

Da vi ankom til Mersing var det et stort kaos med mange mennesker ved en lille havn. Men vi kom med færgen og der ventede en bumpy ride på grund af de store bølger til Pulau Tioman. Da vi ankom til byen Tekek havde vi bestilt en taxi som kørte os til Juara, som er på den anden side af øen, hvor vi skulle bo. Men først skulle vi have et lille stop i et supermarked for at købe bug-repellent – der er nemlig mange myg og “Sand-flies” på Tioman. Igen havde vi bestilt igennem AirBnB og havde fundet et lækkert, men meget primitivt sted helt nede ved stranden. Stedet hedder Pondok Tioman og vi skulle overnatte her 10 nætter.
Pondok Tioman

Pondok Tioman – set fra stranden. Tryk på billedet for at komme til albummet om Pondok.

Da vi ankommer bliver vi modtaget af den sejeste dude, Lehin, med Bob Marley i baggrunden. Der kunne ikke være en bedre feriestemning efter det 🙂 Vi fik en meget primitiv hytte med en seng, et myggenet, en blæser og et meget, meget alternativt toilet. Men det var fedt, for det er noget andet end man normalt er vant til. En ting der bestemt trak op i vurderingen var den udsigt der var fra hytten. Man kunne blandt andet se solopgangen hver morgen kl. 7.

Pondok Tioman Udsigt

Morgenudsigten fra terrassen lige udenfor vores bungalow.

Værelse - Pondok

Vores dejlige værelse. Man har ikke brug for andet sådan et sted!

Oplevelser på Pulau Tioman

De første par dage gik med ren afslapning, en masse Tiger (øl), badning i det Sydkinesiske hav og 500 (kortspillet). Det var en ren fornøjelse 😛 Da vi efterhånden var kommet til kræfter igen skulle vi lave noget. Og selvfølgelig skal der snorkles når der findes en ø der hedder “Coral Island” lige ved siden af øen. Vi bestilte en tur hvor vi kom 4 forskellige steder hen for at snorkle. Det var helt fantastisk og fedt med alle de fisk der svømmede lige ved siden af en.

Fisk fra snorklingtur

De her er nogle nysgerrige sataner. TIP: Lig helt stille, så kommer de og undersøger dig.

Udover at snorkle var vi ude at vandre i junglen, for at nå til et vandfald en times gang fra Pondok. Det var en meget varm tur, men det var det værd da vi endelig så vandfaldet. Wow. Vi kunne også få en dukkert, hvilket var ret tiltrængt efter sådan en gåtur. Tilbageturen var omtrent lige så varm som turen derop, så det blev til en dukkert i vandet da vi kom hjem. 😀

Vandfald Tioman

Se lige Tarzan på billedet! Tryk på billedet for at blive henvist til vandfald albummet.

En af de andre dage lånte vi knallerter/motorcykler og tog turen til den anden side af øen for at se hvad der skete der, samtidig med vi var løbet tør for penge på grund af de mange Tiger. Vi blev hurtigt enige om at vi havde valgt den rigtige side af øen, for der virkede ikke til at være det store at lave +  de havde ikke en lige så fed strand som vores. Det var vildt fedt at prøve at køre i bjergene, hvor der nogen steder var stigningsprocenter helt op mod 45% – det var stejlt :O

Kenneth Motorcykel
Mikkel Motorcykel

Super fed tur på motorcykel i bjergene!

Juara Turtle Project

En af de sidste dage besøgte vi Juara Turtle Project som er et program der forsøger at holde liv i havskildpadder på jorden. Tioman er et ynglested for havskildpadder og derfor er denne frivillige organisation helt vildt aktiv over hele øen. Der bliver færre og færre skildpadder i verden, så det var meget interessant at høre hvad de gør for at hjælpe havskildpadderne og høre hvilken effekt mennesker har af negativ effekt på bestanddelen af skildpadder i havene. Det er meget chokerende :O

JTP

Tænk lige over de forskellige ting 🙂

Hele øen gør en kæmpe indsats for at få flere havskildpadder til at komme til øen for at yngle. Alle barer, restauranter, resorts, huse osv. der ligger ud til stranden bruger røde eller mørke gule lamper om aftenen. Dette er pga. bølgelængderne i lyset, som er mere behagelige for skildpadderne, hvilket gør at de ikke bliver skræmt væk fra øen. Vi blev rigtigt berørt af hele indsatsen de gør for havskildpadderne, og derfor kommer der en artikel fra os i den nærmeste fremtid hvor vi går i dybden med dette projekt. Hold jer opdateret 🙂

Back to Singapore!

Efter 10 gode dage på Pulau Tioman var det blevet tid til at komme tilbage til Singapore, for der kunne snart tjekkes ind på Campus. Vi tog mod Singapore søndag, hvor hele processen ved grænsen skulle igennem igen. Denne gang gik det ikke så let, da der er ekstremt mange som rejser ind i landet, døgnet rundt. Da vi kom ind til grænsekontrollen ved den Malaysiske grænse, mødte vi en hal med hvad vi tror var godt 10.000 mennesker, som stod i kø for at komme igennem paskontrollen. Det samme ventede os ved grænsekontrollen ind til Singapore, her skulle alle dog igennem skanninger af tøj og bagage, ligesom i lufthavnen, sikke et virvar.  Igennem kom vi. Tirsdag d. 8. august kunne vi tjekke ind på campus på Nanyang Technological University (NTU). Vi havde altså 2 dage til at tjekke Singapore ud og få shoppet lidt og set noget af det alle turister skal se i Singapore. Vi mødtes også med tre piger fra SDU som skal læse på NTU, blot indenfor kommunikation.

Det var en hurtig lille historie om starten af vores eventyr i Asien. For lige at få lidt mere stemning med, så tjek lige vores lille video ud omkring den første tid – følg med næste gang – det bliver epic.

Vi er grundlæggerne af platformen. Vi rejser sammen og skriver derfor vores blog sammen. Det hele foregår i Sydøstasien, hvor vi er på udveksling i Singapore, på Nanyang Technological University.