CanadAmazing

Så må jeg vidst hellere komme med første update, her efter min første uges tid i Canada, og her er som overskriften indikerer fuldstændig fantastisk!

Jeg rejste fra Danmark d. 24. August og landede i Calgary 20:15 lokal tid, efter en enkelt mellemlanding i London. Jeg rejser sammen med en anden udvekslingsstudent(Simon) fra Aarhus, som jeg helt tilfældigt var kommet i kontakt med et par måneder inden afrejsen. Vi aftalte at bruge en uges tid i Rocky Mountains, inden vi skal flytte ind på vores kollegieværelser d. 3. September, og det er vores oplevelser i bjergene dette indlæg vil omhandle.

Efter vi ankom til Calgary lufthavn, tog vi hen til et værelse nær lufthavnen, som vi havde booket til en enkelt nat, og næste morgen var kursen sat mod bjergene! Vi havde reserveret et hotelværelse i byen Canmore, som ligger 20 km fra Banff i Banff nationalpark.

UntitledVejrudsigten i Calgary
IMG_3428Vores hotel i Canmore

Jeg har undladt at vise jer et billede af indholdet i min kuffert, men jeg kan forsikrer jer om at den type tøj jeg har medbragt, og ovenstående vejrudsigt ikke harmonerer vildt godt! jeg havde dog heldigvis medbragt et enkelt par shorts, som er blevet brugt flittigt. Både Simon og jeg var klar på at se en masse natur, hvilket de første to dage gik med. Der er vandrestier overalt i området, både omkring Canmore og Banff, hvilket vi benyttede os af, og vores indtryk var lige fra start bare wow!

IMG_3467 Riverside Park ved Canmore
IMG_3457 Riverside Park ved Canmore

IMG_3553Bow River ved Banff

IMG_3507Bow Falls nær Banff

Vi var begge temmelig overrasket over at kunne finde så flot natur blot 5-10 min. gang fra byerne, uden rigtig at have noget specifikt at gå efter, men det var jo kun et plus. Om søndagen havde vi købt billetter til en tur som virkelig skulle vise os Canadas natur! turen inkluderede stop ved:
– Johnston Canyon.
– Lake Louise Gondola.
– Lake Louise.
– Moraine Lake.
Og jeg tror egentlig bare jeg vil lade bilederne tale for sig selv, men jeg har ALDRIG set noget så flot som denne tur!

IMG_3584Udsigten fra toppen af Gondolen.

IMG_3591 En smilende, men meget nervøs ung mand i et område med bjørne.
IMG_3596 Udsigten fra toppen af gondolen.

Efter at have set den fantastiske udsigt fra toppen af gondolen med et enkelt øje, imens det andet febrilsk holdt øje med, om der skulle komme en bjørn løbende. Blev vi kørt helt ned til Lake Louise, som vi kun havde set på afstand fra toppen af gondolen, og søen blev ikke mindre flot af at se den tættere på!
IMG_3616Lake Louise

Efter at have set Lake Louise, og være sikker på at natur ikke findes flottere, blev vi klogere da vi ankom til Moraine Lake! wow!
IMG_3676Moraine Lake

Fra Moraine Lake gik turen til Johnston Canyon, som var dagens sidste stop, og helt sikkert også besøget værd.
IMG_3696Johnston Canyon
IMG_3693Johnston Canyon

Efter en fantastisk dag med et rødglødende kamera, var Simon og jeg klar på lidt action! Allerede inden vi kom til Canada havde vi snakket om at vi skulle ud og rafte, og det skulle så ske om mandagen. Vi havde booket en tur på Bow River, på en strækning der hedder Horseshoe Canyon, hvor flere scener fra filmen “The Revenant” er optaget.
IMG_1467Simon og jeg klar til at overtage floden
IMG_463010 m udspring fra klippe

Det var virkelig en fed tur ned af floden, hvor der var indlagt to udspring fra nogle klipper under vejs.

Den næste dag skulle vi ud og se en grizzlybjørn! Eller det troede vi… Vi havde booket en tur ud og se en bjørn, som gik i en stor indhegning. Bjørnen var blevet reddet som unge, da dens mor blev skudt ulovligt, og den har derfor gået i fangeskab hele dens liv. Uheldigvis var den ikke til at se i den store indhegning den dag, og vi måtte dermed undvære synet af Boo, som bjørnen hedder, ØV!

Det var lige de mest opsigtsvækkende ting, som jeg har oplevet i den seneste uges tid, og nu går turen tilbage til Calgary, hvor vi har tre overnatninger inden vi flytter ind på kollegiet ved siden af universitetet.

facebook-profile-picture

Mit navn er Martin Hindse Kristensen, jeg er 22 år og læser til bygningsingeniør på Syddansk Universitet. Jeg er på udveksling på University of Calgary i Canada.