Bjergvandring, kæmpe frugt og Seoul om natten.

Bjergvandring: Noget af det jeg har glædet mig meget til ved at komme til Seoul er at kunne komme ud og vandre i bjerge. Jeg har altid været meget glad for bjerge og det har altid givet energi at komme op i højden. For mig er der noget meditativt ved deres storslåethed og en følelse af at have bedrevet noget når jeg når toppen. Jeg besluttede mig derfor allerede første weekend for at bestige den lokale top. Bjerget hedder Samseongsan og er et sted mange af de lokale vandrer til.
På starten af turen fik jeg en god udsigt over bydelen jeg bor i. Det er tankevækkende hvordan der er grusveje og køkkenhaver her mindre end 500m fra de neon fyldte gader.
20170625_113235

Noget af det første der mødte mig på turen op var en samling udendørs træningsredskaber. Disse små udendørs træningspladser er spred over alt i Seoul. Længere oppe ad ruten stødte jeg også på tennishal og et fitnesscenter alt sammen beskyttet fra elementerne af tykke presenninger trukket ud over et stålskelet, lidt som en gammeldags flyhangar.
20170625_113313

På vejen op stødte jeg også på et buddhistisk tempel. Templet bar præg af at det var en populær destination og havde både en lille restaurant og til min overraskelse,  souvenir shop og diverse automater. Jeg har senere hen fundet ud af at det er meget normalt at finde boder af den salgs ved de store templer.
Min vandretur foregik på en søndag hvilket nok forklarer mængden af mennesker ved templet. De fleste så ud til at være bedsteforældre med deres børnebørn. Jeg var forundret over at der stort set ikke var andet end pensioniser og børn. Når jeg snakker med andre unge, og fra hvad jeg har set er der en hvis aversion imod vandring og at tage ud i naturen blandt de unge.

20170625_120823

Templet som lå ca. halvvejs til toppen markerede også starten på ændring i terræn. Fra templet og op blev terrænet meget stejlere og turen derfra var præget enten af trapper eller vandring på klippesti hvor sten og klipper naturligt dannede ”trapper”. Men efter yderligere at have vandret i yderligere ca. 40 minutter i et mindre og mindre fremkommeligt terræn var toppen nået og det var tid til at nyde udsigten. Sikke en udsigt, Bag smoggen kan man ane nogle bjerge, der går igennem Seoul og byen fortsætter langt videre på den anden side.
20170625_123808

En ting jeg efterfølgende har lagt mærke til er, at på det fleste tinder finder man et Sydkoreansk flag, Samseongsan er ingen undtagelse.
20170625_123054

Med en banan og resterne af den pakke chokolade jeg havde haft med fra Danmark blev udsigten nydt inden at turen gik ned af igen. Det er bestemt ikke sidste gang jeg skulle ud og vandre og nok heller ikke sidste gang jeg kommer til at besøge Samseongsan.

20170625_123237

Klik på billedet for at se det fulde album hørende til indlægget

Det koreanske vejr

Det koreanske vejr er lunefuldt, især på denne tid af året. Luftfugtigheden er høj og temperaturerne falder sjældent til under 30 grader og så er der overskyet en stor del af tiden og hvilket betyder at der altid en overhængende risiko for regn. Jeg er kommet til Korea lige som tiden for monsunregn er begyndt. De koreanske landmænd er ellevilde da der har været en længere tørkeperiode, som har været så slem at man fra regeringens side var begyndt at pumpe vand fra de store floder ud til markerne via midlertidige installationer for at høsten ikke skulle ødelægges helt. Men nu er den her altså, og som jeg har observeret så kommer der altså virkeligt meget vand når det regner i Korea. I juli måned får Korea i typisk 380mm vand til sammenligning får vi i Danmark ca. 600mm i alt på et år. Heldigvis varer det som regel ikke så længe så bare man når i dækning er det fint nok.
20170626_163409

Dyr Kæmpefrugt

Første gang jeg gik ned i et supermarked i Korea fik jeg lidt af et chok, da jeg besøgte frugtafdelingen. Frugt her er stort og priserne er enorme. Går man ned i et supermarked vil man se at æblerne er på størrelse med en netmelon, som vi kender dem i danmark, og man køber dem i pakker af to, pakket i cellofan på en polystyrenbakke, til den nette sum af 30 til 50kr. Vandmeloner vejer nemt mellem 10 og 15 kg og koster mellem 100 og 200kr. Den anden dag var jeg på et marked og som billedet meget dårligt viser var tomaterne enorme. I kurven under min hånd var 6 tomater og de vejede ca. 2kg.
2017-07-16_09-10-48

Det pulserende liv i Myeong-dong(명동)

De første 5 uger af mit ophold hernede går jeg på et intensivt koreansk sprogkursus med det mål at lærer nok koreansk til at kunne klare gængse hverdagssituationer og for at få et godt afsæt til at lære mere gennem min daglige interaktioner. En af de første dage besluttede jeg og et par andre fra holdet at tage ud og besøge Myeong-dong, som er en af de meget besøgte bydele i Seoul. I Myeong-dong emmer gaderne af liv og man kan godt mærke på prisniveauet at de er vant til turister. I Myeong-dong fandt vi blandt andet denne fine papfigur af pave Frans, som jo naturligt nok lagde op til et billede.
20170627_184055

Inden vi tog fra Myeong-dong prøvede vi karaoke, som er en stor ting i Korea. Vi lejede et rum med en karaoke maskine i lidt over en time og fik meget bestemt cementeret at jeg ikke skal forsøge mig som professionel sanger. På vejen hjem var der stadig masser af liv i gaden selvom klokken er 20 minutter i 11, på en hverdagsaften.
20170708_224019
Sprogkursus
Nu hvor jeg er lidt over 2 uger inde i mit sprogkursus har jeg oplevet koreansk studiekultur. Jeg kan godt mærke at det snart er noget tid siden at jeg har arbejdet med grammatik men vores lærere er rigtigt dygtige. Der er hjemmearbejde både i form af øvelser i bøgerne, samt øvning af ordforråd.
20170716_202637
Kurset er lagt sådan ud at mandag til torsdag er der 4 timers undervisning om dagen og ca. samme mængde hjemmearbejde. Hen over weekenden er der skrivning og indøvning af et rollespil som skal spilles for klassen om mandagen. Fredag står den på udflugt, til koreanske kulturelle oplevelser som i vil kunne læse mere om i mit næste indlæg hvor jeg også skriver lidt om min bestigning af Gwanaksan.

facebook-profile-picture

Mit navn er Michael Jeg er 23 år gammel, jeg kommer fra Odense og læser til Diplomingeniør i maskinteknik. Jeg er på udveksling i Seoul, Sydkorea